کارنامه خالی، پز عالی!
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
لینک دوستان
سرور مجازی ایران" >سرور مجازی ایران

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان گپ دوستانه و آدرس rahjooyan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آخرین مطالب
دیگر موارد

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 626
:: کل نظرات : 11

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 25
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 89
:: بازدید ماه : 2681
:: بازدید سال : 8909
:: بازدید کلی : 364039
نویسنده : عبدالرضا جودکی
یک شنبه 10 اسفند 1399

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب حاضر در کابینه در دیدار با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی اجتماعی و فرهنگی استان گلستان که عصر روز شنبه برگزار شد،در ادامه ادعاهای دولتمردان مدعی تدبیر و امید، با دفاع تمام‌عیار از دولت دوازدهم گفته است: اگر نگوییم پیشرفت کشور در این دوره نسبت به دولت‌های گذشته بیشتر بوده، کمتر هم نبوده است، این جفا به مدیران کشور است که کسی فکر کند ما کاری می‌توانستیم در این دولت انجام دهیم و از آن دریغ کرده‌ایم.
معاون اول رئیس‌جمهور با مقایسه عملکرد دولت تدبیر و امید با دولت‌های گذشته با توجه به درآمد‌های نفتی آنها  همچنین گفته است: «مطمئناً این دولت در بخش نفت، گاز، سدسازی و راه‌آهن با وجود فشار تحریم‌ها بیش از دولت‌های گذشته کار کرده است و من به‌عنوان وزیر و علاقمند به دولت آقای خاتمی ‌و معاون اول دولت آقای روحانی با قاطعیت می‌گویم که ما در این دولت بیشتر از همه دولت‌های گذشته پیشرفت داشته‌ایم».
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز که هم در آمریکا و هم در اروپا و هم در داخل کشور همه معتقد هستند باید برجام احیا شود، گفت: حرف ما این است که آمریکایی‌ها از برجام خارج شده و مردم ایران را تحریم کرده‌اند حالا وظیفه آنها این است که این اقدامات را اصلاح کنند تا برجام دوباره احیا شود.
جهانگیری افزود: ما یک سال تحمل کردیم تا آمریکایی‌ها به تعهدات خود به برجام بازگردند، اما وقتی به تعهداتشان عمل نکردند ایران نیز بر مبنای برجام برخی از تعهدات خود را کاهش داد.
معاون اول رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد: با تدبیر و با اتکا به سه اصل راهبردی سیاست خارجی عزت، حکمت و مصلحت که رهبر معظم انقلاب ‌ترسیم کردند از مشکلات عبور کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را طی می‌کنیم.
ماه‌های پایانی دولت،
 کارنامه خالی و ادعاهای عجیب!
 گفتنی است ماه‌های پایانی  عمر دولت تدبیر و امید است و دستان خالی و کارنامه‌ای ناموفق، دولتمردان را به تقلا برای دفاع از آنچه در طی 7 سال و نیم  گذشته بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آورده‌اند به مهمل‌گویی انداخته است.
بسیار روشن است هفت سال و نیم از عمر دولتی که از آغاز، «دولت وعده‌ها» نام گرفته، گذشته و اکنون‌که چند ماه دیگر تا پایان کار آن مانده است، ماحصل آن چیزی جز مشکلات اقتصادی و تورم‌های کمرشکن و افزایش نارضایتی‌ها، بروز و ظهور مشکلات و گره‌های کوری مانند «حقوق‌های نجومی»، «ارز ۴۲۰۰ تومانی»، «اختلاس صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان و بانک سرمایه»، «برخورد گازانبری با منتقدان»، «فساد در خودروسازی»، «عدم شفافیت»، «کاهش ارزش پول ملی»، «افزایش شاخص فلاکت»، «بدهی‌های هنگفت دولتی»، «افزایش چندصددرصدی حجم نقدینگی»، «واردات بی‌رویه و رکود در صادرات» و «تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی» و... نبوده است.
رکوردهای تاریخی
و تأسف‌بار دولت تدبیر و امید
ادعای توام با قاطعیت آقای جهانگیری مبنی بر اینکه در دولت روحانی بیشتر همه دولت‌های گذشته پیشرفت داشته‌ایم، در حالی مطرح می‌شود که این دولت رکورد‌دار رشد منفی اقتصادی، رکوردار گرانی مسکن، خودرو و قیمت ارز، رکورد‌دار کمترین رفاه دلاری کشور و... است.
در قریب به ۸ سال دولت تدبیر و امید، برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، دلار آمریکا در مدت چند سال بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد که در ۱۰ دولت قبلی، چنین رشدی را حتی در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی، تجربه نکرده بود.
قیمت مسکن، زمین، خودرو، مایحتاج عمومی و قیمت خدمات و کالاها در ۸ سال دولت تدبیر و امید، به طرز عجیب و غریبی رشدهای چندصددرصدی پیدا کرد که فرجامش، افزایش خط فقر و فقیر‌تر شدن میلیون‌ها تن از هموطنان بود. یکی از نقاط عجیب در کارنامه دولت تدبیر و امید، ریزش دستوری بود که برای اولین‌بار در ۴۵ سال تاریخ بورس کشورمان، بیش از ۵۰ درصد ظرف کمتر از ۶۰ روز، افت کرد و شاهد هیچ واکنش عملیاتی از سوی دولت برای جلوگیری از سوخت شدن سرمایه‌های ملت نبودیم. هم اکنون بیش از ۲۰ میلیون تن از هموطنان، هیچ درآمدی جز یارانه معیشتی ماهانه ندارند و قرار است تا پایان اسفند، ماهی ۱۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون هموطن پرداخت شود تا دوران کرونا را با درد کمتری طی کنند. اقتصاد ایران در دوره دولت تدبیر و امید به‌خصوص دوره باورنکردنی دوم، بدترین وضعیت ممکن را تجربه کرده است.
همچنین بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی امروز جامعه به‌دلیل سیاست‌گذاری اشتباه دولت است، دولت تدبیر و امید با سیاست‌گذاری ارزی باعث افزایش نرخ دلار به‌عنوان یک شاخص بازار ارز از ۳۸۰۰ تومان به نرخ کنونی (۱۲ هزار تومان) شدند و مبتکر دلار ۴۲۰۰ تومانی که هنوز هم معلوم نشد به چه کسی این دلارها را دادند خود آقای جهانگیری بود.

شعار جهانگیری با واقعیات جامعه 180 درجه فرق دارد. این شعار روزهای آخر عمر دولت نمی تواند مردم را گول بزند. اگر اعضای دولت از درد مردم ناآگاهند که این حرف ها را می زنند، به شعور مردم نیز توهین می کنند. اگر دادگاهی وجود داشت تا مسئولین بی کفایت را زیر سئوال ببرد، آقای جهانگیری جرئت نمی کرد دروغ بگوید. آنهم دروغی به این گندگی که حتی روزنامه های اصلاح طلب این گزافه گویی ها را نیز قبول ندارند.  

یک روزنامه اقتصادی متمایل به دولت می‌گوید: دولت، شهروندان را در برابر تورم بی‌پناه رها کرده است.
روزنامه جهان صنعت با اشاره به آمار رکورد بالای تورم در بهمن‌ماه امسال نوشت: رئیس‌جمهور اخیرا در نشست دولت تاکید کرد، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال جاری به‌ویژه تمهیداتی که در بودجه سال ۱۳۹۹ دیده شده بود، توانستیم درآمدها و هزینه‌ها را مدیریت کنیم.
پیش از او نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد نیز عباراتی با همین مضمون را به اطلاع افکار عمومی رسانده بودند. اما آنها به این داستان اشاره نمی‌کنند که سوخت حرکت دولت از درد و رنج شهروندان به دست آمده است.
آقای رئیس‌جمهور باید بداند و نیز احتمالا به او گفته‌اند که دولت او شهروندان را بی‌پناه و بدون پشتوانه در برابر تورم شتابان رها کرده است.
شهروندان امسال یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را تجربه کردند. به این جمله مشاور ارشد اقتصادی سابق خود دکتر مسعود نیلی توجه کنید: «در حال‌ حاضر نیز از سال ۹۶ به بعد، متوسط تورم حدوداً در سطح ۳۵ درصد قرار دارد که به‌ معنی دو برابر شدن قیمت‌ها تنها طی دو سال است.»
دولت تنها روی کاغذ و در یک فرآیند و عملیات حسابداری توانسته دخل و خرج را در تعادل نگه دارد اما به منابع صندوق توسعه - حتی اگر قانونی بوده باشد- دست یازیده، به بهانه انتشار اوراق بهادار قرضه نسل آینده را بدهکار کرده، دارایی‌های تاریخی را به شکل‌های گوناگون فروخته و از همه مهم‌تر سفره شهروندان را کوچک و کوچک‌تر کرده است. آقای روحانی شما توانستید از راه‌هایی که هرگز کارآمد و کارساز نبوده‌اند و به کسری بودجه و تورم دامن زده‌اند دخل و خرج دولت را جمع کنید اما شهروندان نتوانستند.

عباس آرگون کارشناس اقتصادی با روزنامه آرمان در میان گذاشتها ست. این عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سؤال که چرا مدیریت طرف تقاضا دچار آشفتگی شده است؟ آیا این موضوع به دلیل نبود برنامه‌ریزی است یا نبود تعادل در تولید و عرضه کالا یا نبود نظارت بر واردات کالا؟ مشکل کجاست که هر روز باید شاهد گرانی یا کمبود کالا باشیم؟، گفت: این موضوع را باید از وزارت صمت سؤال کرد چراکه تنظیم بازار از وظایف این وزارتخانه است. درست است این وزارتخانه در چند وقت اخیر دارای وزیر بوده ولی طی یک سال از یک ثبات مدیریتی لازم و کافی برخوردار نبوده است، فقط طی امسال چهار نفر سکان هدایت این وزارتخانه را در دست داشتند! این نوع نبود ثبات در راس سیستم تنظیم‌گری بازار، به سیستم‌های پایین دستی هم سرایت می‌کند. معاونان و مدیران و همه این بی‌ثباتی را حس می‌کنند و خود وزارتخانه باید از یک ثبات کافی برخوردار باشد و ثبات مدیریتی را تجربه کند و آن را به سیستم‌های پایین‌دست خودش نیز تسری بدهد و این خیلی می‌تواند به ساماندهی بازار کمک کند.
آرگون همچنین گفت: گرانی‌ها سفره مردم را کوچکتر می‌کند و به معیشت مردم فشار می‌آورد و آنها دچار مشکل می‌شوند چون متناسب با رشد قیمت‌ها درآمدها افزایش پیدا نکرده است. از سال گذشته تا امروز ۱۲۶ درصد قیمت کالاها افزایش پیدا کرد آیا به همین میزان درآمد افراد اضافه شده است؟ قطعا اضافه نشده و عملا چه اتفاقی رخ داده است؟ سفره مردم اندازه‌ای که درآمد مردم رشد نکرده، کوچکتر شده است.
یادآور می‌شود وزیر پیشین صمت اردیبهشت امسال در اثر غضب آقای روحانی عزل شد و پس از آن، وزارت صمت به مدت 5 ماه فاقد وزیر بود.

آفتاب یزد: «نگذاشتند کار کنیم» را مردم از روحانی نمی‌پذیرند
یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید روحانی حتی اگر فشارهای آمریکا را هم برای برخی کم‌کاری‌ها بهانه کند، نمی‌تواند سوءمدیریت خود را توجیه نماید.
آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشت: روحانی و حامیان وی معتقد هستند که اگر ترامپ پیروز نمی‌شد و هیلاری کلینتون سکاندار کاخ سفید می‌شد شرایط بسیار فرق می‌کرد. یعنی برجام برقرار می‌ماند و از نظر اقتصادی کشور حال و روزاش چنین نبود و سفره مردم نیز اینقدر کوچک نمی‌شد. بهرحال کارشناسان بسیاری در مورد این گزاره اظهارنظر کرده‌اند. عده‌ای حق می‌دهند به دولت و عده‌ای خیر. لیکن در مجموع همه دولت‌ها در دنیا تحولات بین‌الملل در شرایط و وضعیت‌شان مؤثر است و هنر این دولت‌هاست که بتوانند از تهدیدها فرصت بسازند و از فرصت‌ها بیشترین سود را ببرند.
نویسنده با بیان این که پذیرفتن توجیه «می‌خواستیم کار کنیم اما نگذاشتند» سخت است، می‌افزاید: برخی امور تمام و کمال در ید رئیس‌جمهور و کابینه است اما باز هم خروجی به شکلی است که وجاهت دولت را زیر سؤال می‌برد. فی‌المثل جابه‌جایی اخیر در دولت و بردن شریعتی از استانداری خوزستان به سازمان استاندارد دیگر زیر فشار شخص یا نهادی نبوده که جان بر کفان حسن روحانی بگویند: نمی‌گذارند رئیس‌جمهور کار خود را بکند! مثل روز روشن است که این جابه‌جایی و میدان دادن به استانداری که نامطلوب است غلط بوده. اما مشخص نیست چرا رئیس‌جمهور محترم تن به چنین جابه‌جایی داده و رئیس دفتر وی نیز اینگونه در مقابل خبرنگاران توجیهات مشمئزکننده می‌آورد. واعظی در این باره گفت: «این حق یک استاندار نیست که اگر در موارد بسیاری عملکرد مناسب داشته به خاطر یک مورد خاص کنار گذاشته شود. کما اینکه به ما نامه‌هایی از استان خوزستان رسید که از ما می‌خواستند او را از استانداری برنداریم.»




:: بازدید از این مطلب : 903
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب پربازدید